Мій кабінет
Каталог роботодавців
  • Інше
  • 51 вакансий
  • Аптеки
  • 232 вакансий
  • Виробництво
  • 16 вакансий
  • Маркетинг
  • 31 вакансий
  • Медицина
  • 366 вакансий
  • Продажі
  • 276 вакансий
Рекомендуємо книгу
7 граней/таланту

Книга «7 граней/таланту» Білла Бонстеттера та Ешлі Бауерс практично недоступна широкому читачеві, оскільки видана обмеженим тиражем під егідою TTI Success Insights Ukraine. Її неможливо знайти на ринку «Петрівка», її неможливо придбати у книгарнях, хоч тема дуже важлива – як розкрити свій талант? І як розкрити таланти своїх підлеглих?

Як змінився ринок праці у Фармі за час карантину

Rabota.ua провела масштабне дослідження фармацевтичної галузі, ФАРМА ПЕРСОНАЛ ділиться з вами результатами опитування 91 компанії, аналітикою robota.ua, коментарями учасників ринку та поясненнями визнаних експертів галузі.

Кандидати зменшили активність на 50%, роботодавці — на 55%, однак знову набирають оберти У загальній масі нових актуальних вакансій ми спостерігаємо збільшення попиту на менеджерів з продажу, однак зменшення на всіх інших. Доля фарма-вакансій серед усіх на robota.ua зменшилася — цей ринок значно постраждав.

91 фармацевтична компанія відповіла на 27 питань

З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування фармкомпаній. На нашу анкету відповів 91 учасник ринку різного розміру — від маленьких оптик до великих мереж аптек. Різної спеціалізації — від виробників до дистриб'юторів. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дашборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких виробників, так і у великих мережевих компаніях. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.

Більшість фармацевтичних компаній відчувають кризу

Вони охарактеризували ситуацію як «тривожну». Зберегти стабільність вдалося близько чверті опитаних бізнесів, і менше 5% відзначали покращення ситуації.

Що це означає

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР

З березня 2020 р. фармкомпанії в Україні відчули падіння рівня продажів лікарських засобів. Водночас складності з продажами є як у вітчизняних виробників, так і у міжнародних компаній.
Українські компанії-виробники в період пандемії зосередилися на збереженні кількості робочих місць і нарощуванні розробки, виробництва і споживання вітчизняного продукту.
Близько 50% фармацевтичних компаній в Україні оголосили про припинення найму співробітників на період карантину. З вакансій, які не втратили актуальності, в наш час залишаються фахівці (інженери, хіміки, технологи) і робочий персонал на виробництво, фахівці відділу маркетингу, а також фахівці з реєстрації лікарських засобів. Значно зменшилася потреба в працівниках зовнішньої служби («польових» співробітниках), тому що в період обмежень, пов'язаних з карантином, ці фахівці не можуть виконувати свої обов'язки повною мірою. 

Цікаві факти

Тривогу, пов'язану з кризою, відчувають 88,9% опитаних малих компаній. 28,6% середніх фармацевтичних компаній зазначають, що для них нічого не змінилося — все як завжди. Половина організацій з чисельністю персоналу 500+ зазначають, що в них усе гаразд; стільки ж великих компаній (50%) відчувають занепокоєння.

У більшості фармкомпаній погіршилися продажі

Приблизно кожна п'ята компанія зберегла стабільність цього показника, а 13,2% опитаних бізнесів відзначили, що продають навіть більше.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Згідно з опитуванням, зрозуміло, чому 62,5% компаній відчувають падіння своїх продажів. Наразі фармацевтичні компанії в Україні дійсно спостерігають падіння продажів, яке є певною мірою очікуваним – адже на початку карантину спостерігалося пікове навантаження.

У квітні продажі впали більш ніж на 30%, хоча ми продовжуємо працювати, проте кількість споживачів суттєво зменшилася.

Цікаві факти

Погіршилися продажі у 75% великих компаній, 12,5% таких організацій продають в період карантину більше. У 23,1% малих компаній продажі не змінилися. Така ж ситуація у 20% компаній із чисельністю персоналу до 100 працівників.

Більше половини фарма-роботодавців «заморозили» всі вакансії

Приблизно кожна п'ята компанія лишила всі вакансії відкритими, кожна десята — продовжує набір «на заміну». Частина компаній відзначила, що вакансії (більшість або деякі) втратили актуальність.

Що це означає

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»

Згідно аналітичних даних, продажі на фармацевтичному ринку в Україні впали в березні-квітні 2020 р. приблизно на 30%, у порівнянні з минулими місяцями. Тобто фармацевтичні компанії в Україні безперечно вступають у кризову ситуацію, яка визвана пандемією COVID-19, і пов'язаними з нею карантинними заходами.

Наразі важко спрогнозувати, скільки ця криза в галузі продовжиться. Тому компанії вже почали і будуть продовжувати відповідні дії, щоб скорочувати витрати на персонал, зменшити наслідки від падіння обсягів продажів своєї продукції.

І не дивно, що насамперед будуть «заморожені» актуальні до цього вакансії — зараз не до розширення штатів, зберегти б існуючих співробітників. Більше половини фармкомпаній зараз зупинили набір персоналу. В нашій агенції кількість рекрутингових проектів зменшилася десь на 70% (!). 

Цікаві факти

  • Заморозили набір повністю 70% середніх фармацевтичних компаній.
  • Продовжується набір лише для вакансій на заміну в одній малій компанії.
  • Всі вакансії залишилися відкритими у половини компаній з чисельністю персоналу 500+. Чверть таких компаній зазначили, що деякі вакансії втратили актуальність (менше половини).

Більшість фарма-роботодавців, що продовжили найм, зберегли «докарантинні» пропозиції

Таких 44%. І тільки окремі компанії були змушені запропонувати кандидатам на вакансії або менші суми, ніж раніше, або дещо збільшили їх.

Що це означає

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР

Загалом ситуація є стабільною, адже і фінансові очікування кандидатів залишилися на колишньому рівні: тільки близько 10% непрацюючих фахівців готові знижувати рівень своїх очікувань, розуміючи, що знайти роботу наразі набагато складніше у зв'язку зі зменшенням кількості вакансій в ринку.

Водночас кандидати більше уваги приділяють соціальному пакету роботодавця і додатковим благам.

Цікаві факти

  • Пропонують докарантинну зарплату 100% великих фармацевтичних компаній (500+); аналогічна ситуація у третини середніх організацій.
  • Одна з опитаних малих компаній (до 20 співробітників) пропонує кандидатам вищу заробітну плату.

Як справи в GeorgBioSystems під час кризи?

Ми поспілкувалися з Яною Кравченко, менеджером із персоналу GeorgBioSystems, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.

Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?

Перший місяць карантину співробітники були переведені на віддалену роботу (офіс, торгова команда частково).
На початку карантину виробництво та центральний апарат управління працювали у звичайному режимі. Коли карантин продовжили, частина співробітників пішла в неоплачувані відпустки. Співробітникам, які працюють, ми продовжуємо виплачувати заробітні плати в повному обсязі.

Які зміни відбуваються у процесах рекрутингу?

Ми відклали пошук, адже виробництво зовсім закрито. Закрили кілька вакансій торгового відділу, навіть одну вакансію керівника, але люди почнуть роботу після закінчення карантину.

Процеси адаптації працівників — як відбуваються тепер вони?

Набір припинений, тому не йдеться про адаптацію. Навчання співробітників не було заплановано на цей період. Ми провели навчання в лютому, чергове — в планах на вересень.

Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?

Ми завжди на зв'язку. Ще на початку розпалу ситуації ми забезпечили наших співробітників масками, антисептиками і «Авіруспреєм» — це засіб нашої компанії GeorgBioSystems для профілактики вірусних інфекцій, а також комплексного догляду за слизовою оболонкою.

Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)? Які?

 Ні. Компанія у нас невелика, всі внутрішні процеси налаштовані та відмінно працюють. Ми використовуємо СRM-систему, але купувати щось іще не плануємо.

На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?

Економити на тому, що не приносить прибуток бізнесу. Інвестувати в людей і маркетинг. Продовжимо розвивати наші таланти, надихати наших співробітників, забезпечувати безпеку на виробництві, створювати нові продукти для здоров'я та краси людей.

Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?

Ми досить давно на ринку України і пережили не одну кризу. Ми виробляємо тільки якісні продукти, які зарекомендували себе на ринку, і компанія має вічні цінності. Найголовніша з них — це люди: як клієнти компанії, так і наш персонал.

Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?

Тим, кому довелося зовсім припинити свою діяльність. Приватним підприємцям, шахтарям, працівникам виробництва — всім, хто був змушений залишатися вдома без можливості отримувати заробітну плату.

Які бізнеси почувають себе краще за інших?

Продуктовий ритейл, онлайн-освіта, кур'єрські служби — можливо, але не всі. 

Попит на фахівців загалом зберігся, дещо зріс — на «польовий« персонал та продажників

У 17,1% опитаних фармкомпаній структура попиту така ж, як і раніше. Водночас по 5,7% респондентів відзначили, що активніше шукають «польовий« персонал (мерчендайзерів, медичних представників тощо) та фахівців із продажів.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Ситуація із підбором персоналу у фармацевтичних компаніях дещо загальмувалася, оскільки, наприклад, відкриття не такі активні, як було до карантину. Проте це дало можливість зробити підбір більш якісним та укомплектуватись, де не вистачало персоналу.

Цікаві факти

  • Набір заморожений майже у 39% малих компаній, водночас 5,6% таких організацій шукають фронтлайн-спеціалістів (фармацевтів, продавців, провізорів, касирів).
  • Є потреба у топ-менеджменті у 14,3% середніх фармацевтичних компаній; 71,4% таких організацій не шукають нікого.
  • 12,5% компаній з чисельністю персоналу 500+ відчувають потребу у медичному персоналі.

У частини фармкомпаній поменшало вакансій для топ-менеджерів

А також складських працівників, «польових» спеціалістів, фінансистів тощо. Водночас 16,2% фармацевтичних компаній вказали, що всі їхні вакансії лишилися актуальними.

Що це означає

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»

Зараз значно менше шукають топ-менеджерів — «коштовних» спеціалістів, які б очолювали нові проекти. Зараз не до інвестування у щось нове, компанії прагнуть принаймні зберегти те, що є.

Також значно скоротився пошук «польових» кадрів — медичних представників, мерчендайзерів. Особливо в сегменті представництв міжнародних фармацевтичних компаній та вітчизняних виробників. В умовах карантину такі співробітники не можуть зустрічатися віч-на-віч зі своїми клієнтами (лікарями, фармацевтами), тому намагаються робити це дистанційно (по телефону, відеочату чи месенджеру). А таке спілкування менш ефективне, ніж особиста зустріч.

Тому компаніям зараз немає сенсу набирати «польових бійців». Ба більше, на мою думку, серйозне скорочення подібних кадрів — лише питання часу. 

Цікаві факти

  • Всі вакансії залишаються відкритими у 22,2% великих компаній.
  • Не відчувають потреби в медичному персоналі у 5,1% малих організацій.
  • Польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних працівників) стали потребувати менше 14,3% середніх фармацевтичних компаній.

Кандидати у фармі або зберегли «докарантинну» активність, або зменшили її

Різні спостереження щодо інтересу до пропозицій мають по 16,5% опитаних компаній. І тільки 8,8% вказали, що активність пошукачів дещо зросла.

Що це означає

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР

Активність кандидатів зменшилася за відгуками незначної частини роботодавців, адже фахівцям фармацевтичної галузі, з огляду на зменшення кількості вакансій, наразі важливо зберегти стабільність.

Отже, вони зазвичай лишаються на своїх робочих місцях і не вдаються до активного пошуку нової роботи. 

Цікаві факти

  • Призупинили пошук кандидатів, а отже — не можуть відслідкувати активність, 85,7% середніх компаній.
  • Збільшення активності кандидатів помітили 11,1% невеликих компаній.
  • Меншу активність кандидатів відзначають у 62,5% компаній із чисельністю персоналу 500+.

Чверть пошукачів роботи у фармі зберегли фінансові очікування

Водночас майже кожний десятий кандидат, за спостереженнями роботодавців, готовий погодитися на меншу зарплату. І тільки окремі пошукачі збільшили очікування.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Запит на зарплатню залишився фактично незмінним (це стосується мас-підбору). Якщо ж говорити про висококваліфікованих спеціалістів, таких як головний бухгалтер чи фінансовий аналітик, — очікування дещо підвищились. Безумовно, це вплив ситуації, яка склалася.

Цікаві факти

  • 77,8% великих компаній (до 500 співробітників) зазначають, що кандидати просять заробітну плату, яка була до карантину; аналогічна ситуація у третини середніх компаній.
  • Одна велика компанія серед опитаних вказала, що кандидати згодні на меншу винагороду за працю.
  • Одна невелика компанія (з чисельністю персоналу до 20 співробітників) зізналася, що кандидати прохають вищу винагороду.

Переважна більшість фарма-роботодавців збереже персонал

Такі оптимістичні плани мають більше 85% компаній. В інших або вже відбулися, або заплановані скорочення персоналу, переважно — до 10-20%.

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»

Що це означає

Поки що у фармацевтичних компаніях в Україні масштабних скорочень немає. Переважна більшість роботодавців намагається зберегти свій персонал.

Що буде далі — залежить від обсягу та швидкості падіння продажів компаній у найближчі місяці (що це відбудеться, в мене немає сумнівів) та «запасу стійкості» до подібної кризи.

Великі вітчизняні та міжнародні фармацевтичні виробники мають «жирок» на 3-9 місяців. Тому скорочення персоналу будуть відтягувати якомога далі. Середнім та малим компаніям (менше 100 працівників) доведеться приймати це «непопулярне» рішення значно раніше.
Цікаві факти

  • 90% середніх організацій зазначили, що під час кризи всі співробітники залишаться в компанії.
  • Вже скоротили/планують скорочення до 10% персоналу 11,1% невеликих компаній.
  • Про те, що всі співробітники залишаться в компанії, зазначили 62,5% великих організацій, вже скоротили персонал або планують це зробити 37,5% таких компаній.

У третині фармакомпаній зросли обсяги роботи для управлінців та маркетологів

Саме такі варіанти відповіді обрали по 15,6% респондентів. Водночас майже в 20% фармацевтичних компаній обсяги роботи лишилися «докарантинними». Також у деяких компаніях побільшало роботи для менеджерів середньої ланки, медичного персоналу, логістів, фронтлайну.

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР

Що це означає

Загалом навантаження співробітників у період карантину особливо не змінилося. Збільшення навантаження більше торкнулося топ-менеджменту компаній і пов'язано насамперед із організацією і переведенням співробітників на віддалений режим роботи, збільшенням витрат часу на комунікацію.

Також про збільшення навантаження заявляють і співробітники відділу маркетингу, які в умовах карантину змушені вносити зміни у стратегію просування лікарських засобів.

Цікаві факти

  • У 62,5% великих компаній роботи стало більше у топ-менеджменту, та сама ситуація у 42,9% середніх компаній (до 250 співробітників).
  • Третина компаній (33,3%) з чисельністю персоналу до 50 співробітників зізналася, що в них нічого не змінилося.

Як справи в Delta Medical під час кризи?

Ми поспілкувалися з Ольгою Волченко, директором департаменту по роботі з персоналом Delta Medical, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.

Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію? Чи довелося переформатувати діяльність, якщо так — як саме?

Delta Medical — один з найбільших в Україні постачальників лікарських препаратів, виробів медичного призначення, інших ліків, які широко представлені по всій Україні. Це означає, що ми безперервно продовжували забезпечувати аптеки препаратами у необхідній кількості: протизапальними і знеболювальними засобами, препаратами для лікування онкологічних захворювань, жарознижувальними засобами, засобами для профілактики захворювань, які передаються повітряно-крапельним шляхом, для зміцнення імунітету тощо.

В умовах карантину, щоб убезпечити наших працівників та мати змогу працювати у штатному режимі, довелось вирішити низку питань, щоб знизити ризики зараження:

  • В умовах обмеження роботи муніципального транспорту Delta Medical самостійно вирішила питання безпечної логістики своїх співробітників. Компанія збільшила кількість службового транспорту. Були складені маршрути з урахуванням місця проживання всіх співробітників так, щоб їм не довелося користуватися громадським транспортом.
  • Закуплено та надано в користування працівникам дезінфікуючі розчини, маски та рукавички. Для працівників складу, окрім зазначеного вище, — ще й захисні екрани.
  • Змінено порядок розміщення працівників з урахуванням дистанції між людьми та графіки роботи.
  • Всі зустрічі і наради було переведено в дистанційний формат.
  • Вимірюємо температуру всім співробітникам, слідкуємо за станом здоров'я кожного.
  • Компанія надає даткові кошти (матеріальну допомогу) всім працівникам на вітаміни та профілактичні заходи, виплати проводяться щомісячно.

Окрім турботи про власних працівників, Delta Medical безкоштовно надала в березні 7000 наборів з засобами для профілактики застудних захворювань усім, хто того потребував.

Біля медичних установ та аптек у Києві, Харкові, Дніпрі, Одесі, Хмельницькому, Запоріжжі, Чернігові, Полтаві, Краматорську, Львові тощо всі отримали засоби для себе і своїх близьких.

Зміни у форматі роботи відбулись у працівників зовнішньої служби, внаслідок карантину довелось перейти на дистанційну роботу і більше застосовувати електронні засоби комунікації.
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
До карантину ми віддавали перевагу особистим зустрічам, дистанційно проводили інтерв'ю лише з пошукачами з інших міст/країн. З березня Skype-інтерв'ю — основний інструмент рекрутера.

Світ на карантині, бізнес переживає важкі часи, але ми продовжуємо наймати працівників. Delta Medical — стабільна компанія, яка працює більше 20 років. Ми пережили не одну кризу і добре знаємо — щоб продовжувати успішно працювати і вийти з кризи в 2021, не можна зупинитися зараз.
Як відбувається адаптація та навчання працівників?
Ми добре підготували заздалегідь, вже два роки як ми почали автоматизувати процеси і застосовувати технології дистанційної роботи, тому нам було нескладно.

З самого початку роботи в Delta Medical працівник отримує доступ до корпоративних ресурсів і необхідної інформації. Отже, працювати, навчатися та спілкуватися з колегами можна з будь-якої точки світу.

Єдине, до чого нас спонукав карантин, — це повністю відмовитись від очного навчання та перевести всі конференції в онлайн-формат. За березень і квітень було проведено 9 навчальних вебінарів. Це дало змогу зрозуміти, які технічні і методичні прийоми найбільш вдалі, а що нам необхідно вдосконалити.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?

Компанія повністю забезпечила співробітників засобами захисту. Лише за два місяці (березень і квітень) ми придбали для співробітників 400 літрів дезінфікуючих засобів, 36 000 масок одноразових і 800 багаторазових, 20 000 пар рукавичок, захисні екрани. І продовжимо забезпечувати і надалі всім необхідним для безпечної роботи.

Здійснюємо щомісячну доплату в розмірі 2500 грн всім співробітникам.
Кожен співробітник отримав від компанії декілька наборів з протизастудними і профілактичними засобами для себе та своєї родини.

Ми забезпечили доставку на роботу співробітників, збільшивши кількість транспорту компанії та спланувавши нові маршрути. Всім працівникам збережено заробітні плати в повному обсязі з дотриманням строків виплат.

Керівник Delta Medical та керівники структурних одиниць постійно спілкуються зі співробітниками, роз'яснюють плани та подальші кроки, дізнаються про настрій, психологічний та фізичний стан працівників.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)?
Більш активно використовуємо формати відеозв'язку і вебінарів не лише для внутрішнього навчання, спілкування, а і для роботи з лікарями та фармацевтами.

Нещодавно було проведено конференцію в онлайн-форматі, участь взяли більше 500 фармацевтів. Лише за квітень у навчальних вебінарах взяло участь 250 співробітників.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Delta Medical продовжує інвестувати в залучення і розвиток співробітників, в захист і покращення умов роботи. Також інвестуємо в технології, які допомагають бути ефективними. Інвестуємо в нові і якісні продукти, які покращують життя і здоров'я людей. 

Чверть фарма-роботодавців зберегли обсяги роботи для всього персоналу

Водночас у частині компаній дещо поменшало роботи для «польового» персоналу, маркетологів, логістів, складських працівників, менеджерів середньої ланки, продажників тощо.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Справді, на жаль, є фахівці, в яких роботи дійсно помешало — так звані «польові» спеціалісти. За особистими спостереженнями — збільшилась кількість спеціалістів напрямку digital-marketing: інтернет-маркетологи, SMM-менеджери. Власне, про це і свідчить графік.

Цікаві факти

  • Роботи стало менше у польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних працівників тощо) чверті великих фармацевтичних компаній (500+).
  • Більшість середніх компаній (70%) з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначили, що в них нічого не змінилося.
  • Аналогічна ситуація у невеликих компаніях (до 20 співробітників) — обсяги роботи залишилися такими, як до карантину, про це зазначають 46,2% опитаних організацій.

Більше чверті фармкомпаній зберегли навантаження працівників

Ще в чверті воно значно зменшилося (на 40-80%). Приблизно в кожній п'ятій компанії навантаження скоротилося на 20%. Водночас більш ніж 16% респондентів вказали, що навантаження значно зросло (до 50% чи навіть у рази).

Що це означає

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»


Це залежить від того, як працюють співробітники в умовах карантину — в офісі чи дистанційно. Якщо, як і раніше, в офісі чи на виробництві — навантаження особливо не змінилося. В деяких компаніях роботи стало більше, тому що треба вирішувати певні ускладнення, пов'язані з карантином.

Дистанційна робота переважно знизила навантаження на працівників. У деяких співробітників значно поменшало роботи і з'явився вільний час. Це певною мірою стало проблемою для керівників, як завантажити таких працівників корисною для компанії активністю, чи відправляти їх у тимчасову відпустку. 

Цікаві факти

  • Про зменшення навантаження на 20% повідомляють 37,5% великих компаній.
  • До 50% збільшилося навантаження у 20% опитаних середніх компаній, у 40% — нічого не змінилося. 
  • Зменшилося навантаження на 80% у 11,1% невеликих компаній, зменшення на 40% відзначають у 16,7% таких організацій.

Переважна більшість фарма-працедавців утримали «докризові» зарплати

Таких 71%. Водночас у інших компаніях довелося зменшити фінансову винагороду працівників: або відмовитися від виплати бонусів, або скоротити зарплати (на 10-50%).

Що це означає

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР


За нашими спостереженнями, рівень доходу фахівців фармацевтичної галузі залишився на «докарантинному» рівні. Зниження рівня доходу спостерігається виключно у співробітників відділів продажів, які отримують додатковий бонус при виконанні планів.

В умовах падіння рівня продажів виконати плани практично нереально, і співробітники можуть розраховувати тільки на отримання фіксованого окладу.

Цікаві факти

  • Скорочення зарплати на 50% відбулося в одній компанії до 100 співробітників, у 80% таких організацій нічого не погіршилося.
  • На третину скоротили заробітну плату у 5,6% компаній з чисельністю персоналу до 50 співробітників, одна компанія прибрала бонуси.
  • У 75% великих компаній (500+) змін у заробітній платі не відбулося.

Більшість респондентів зберегла стабільний дохід

Серед представників компаній — рекрутерів, керівників, власників, HR-директорів тощо, — таких 61,5%. Погіршився добробут третини респондентів, покращився — у 5,5%.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Рівень доходу не змінився в більшості респондентів, які представляють фармацевтичні компанії, — і це відображає загальну ситуацію з зарплатами в галузі.

Цікаві факти: 

  • Дохід погіршився у чверті опитаних великих фармацевтичних компаній (500+).
  • Покращився рівень доходу у 12,8% невеликих компаній.
  • Не спостерігають змін у рівні доходів у більшості середніх компаній (85,7%), у 14,3% — дохід погіршився.

Більшість фармацевтичних компаній збережуть соцпакети

На це вказали 68,1% респондентів. Водночас 18,7% скорочувати нічого — соціальних пакетів у персоналу і не було. Спростити цю опцію доведеться майже 6,6% фарма-роботодавців, а 5,5% навіть покращать її.

Що це означає

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»

Переважна більшість роботодавців у фармацевтичній галузі поки що не планує значно зменшувати соцпакет своїм співробітникам. Це логічно, адже основні витрати на персонал пов'язані не з соцпакетом, а з фінансовою винагородою, а саме заробітною платою, надбавками, преміями, бонусами, і пов'язаними з ними податками.

Така загальна фінансова компенсація становить в середньому 60-70% від загальних витрат на персонал. Тому якщо компанії і будуть зменшувати персональні витрати, почнуть вони з зарплат та бонусів, а не з соцпакету.

Цікаві факти

  • Соціальний пакет залишається актуальним у більшості середніх компаній (85,7%).
  • Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 500 співробітників відбулося незначне спрощення соцпакету.
  • Не було соціального пакету у 27,8% малих організацій, у 66,7% — змін не відбулося.

Щодо «недовантажених» працівників фармкомпаній — більшість у відпустках

У планових — за рахунок роботодавця, а також без збереження зарплати та частково за рахунок компанії. Також серед заходів — зменшення доходу та звільнення (до них вдалися майже 10% роботодавців).

Що це означає

Катерина Ткачук, Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР

Значна частина роботодавців відзначила, що їм вдалося зберегти колишній рівень навантаження для керівників, і це відповідає нашим спостереженням. Щодо тих працівників, навантаження яких зменшилося, зазвичай використовуються різні види відпусток — і це також відображає загальну ситуацію на ринку.

Цікаві факти

  • У заплановану відпустку за рахунок компанії за угодою сторін пішли працівники 16,7% малих компаній (до 50 співробітників).
  • Про відпустку за власний рахунок зазначають 14,3% середніх компаній, більшість (71,4%) — нічого не планують робити.
  • Лише одна велика компанія (до 500 співробітників) зазначила про зменшення доходу.

Як справи в Reckitt Benсkiser Health Ukraine під час кризи?

Ми поспілкувалися з Олександрою Айнагоз, HR Generalist Reckitt Benсkiser Health Ukraine, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.

Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?

Поточна ситуація найбільш суттєво вплинула, звичайно ж, на роботу офісу. Хоча нам було доволі просто перевести на роботу з дому наш офісний персонал, бо ми і раніше мали таку опцію раз на тиждень. Тепер це просто 5 разів на тиждень.

Які зміни відбуваються в рекрутингу?

Поки що, все досить стабільно, тому ми продовжуємо процес рекрутингу.
В нас навіть додалась вакансія в e-commerce та digital, бо зараз ми відчули необхідність прискоритися з розвитком цього напрямку. Ми і раніше мали глобальні плани з розвитку цього каналу, а на поточний момент всі компанії відчули перспективу саме в онлайн-продажах.
Як відбувається адаптація працівників?
Для нас було трохи дивно приймати на роботу та проводити адаптацію для перших співробітників одразу після початку карантину. Були запитання, як забезпечити безпеку під час оформлення в офісі, як познайомити з командою, передати справи чи провести адаптаційні заходи. Виявилося, що доволі легко.

Ми оформлюємо співробітників в офісі, де є тільки представник HR, надаємо усе необхідне обладнання та інструкції по роботі з дому, а далі: онлайн знайомство з командою (вмикаймо камери, щоб впізнати один одного після виходу в офлайн); адаптації та тренінги у форматі вебінарів; доступ 24/7 до всієї інформації, бо ми зберігаємо все у хмарних сервісах. Обов'язковим є підвищена привітність до новачків, бо зараз їм трохи важче «влитися в колектив».
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?

Новий формат взаємовідносин відстежується на всіх рівнях компанії. Починаючи з того, що наш CEO та інші члени ради директорів зняли милі відео про свій будинок, рідних та улюблені місця вдома, і закінчуючи спільними сніданками команд.

Ми намагаємося тримати себе у спортивній формі, тому для всієї компанії організовані онлайн заняття з тренерами академії Adidas кожного ранку, в обід та двічі на тиждень ввечері. Проводимо вебінари з правильного харчування під час самоізоляції.

Підтримка потрібна не тільки у фізичному аспекті, а ще і у психологічному, тому ми проводимо вебінари з підтримки домашнього затишку, роботи поруч з дітьми та управління сімейними конфліктами.

Загалом найбільшу підтримку забезпечує все-таки безпосередній керівник команд, додаючи нові технології для постановки цілей та контролю прогресу, але при цьому надаючи психологічну підтримку та будуючи нові традиції для команд. Наприклад, ми намагаємося максимально вмикати камери під час дзвінків, щоб ставати ближчими одне до одного.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)? Так! Тисячу разів «так!». Тепер Teams, Zoom, Skype — наші постійні супутники. А також більша кількість дашбордів, онлайн-інструментів таких як Trello.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Поки ми не впевнені в необхідності заощаджувати, але 100% впевнені, що будемо вкладатися в розвиток онлайн-платформ.

Цей час безумовно складний, але ми повинні намагатися бачити нові можливості для розвитку в нових реаліях світу. Зараз, як ніколи, важливо бути гнучкими, щоб адаптуватися і реалізувати той потенціал, який не був задіяний. Наша компанія вже зараз переналаштовує свої підходи, плануємо переглянути необхідність постійно знаходитися в офісі і надати можливість працювати з дому не один день, а більше.
Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Загалом у нас середня по ринку ситуація.
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Ресторанному та розважальному бізнесу, ритейлу та компаніям b2b-напрямку. Ресторанам і магазинам, бо без відвідувачів чи з обмеженнями суттєво падає прибуток; b2b-бізнес прив'язаний до інших, а компанії зараз не завжди готові витрачати кошти на неосновні напрямки.
Які бізнеси почувають себе краще інших? Чому?
Сервіси доставки та онлайн-магазини — зараз актуально надавати людям можливість отримувати все необхідне безпечно та зручно. Окрім того, тренінгові школи, які проводять навчання онлайн, тому що в цей період всі відчувають і потребу, і можливість для додаткового навчання. 

Більшість працівників фарми, працюючи віддалено, зберегли продуктивність

Водночас третина роботодавців відзначили, що дистанційний режим погіршив якість роботи колективу, і невелика частина навіть помітила позитивні зміни.

Що це означає

Оксана Мацюпа, Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»

Оскільки «Подорожник» є національною мережею аптек і, зокрема, мої колеги, регіональні HR-менеджери, працюють по всій Україні, віддалений формат роботи не вплинув на нашу співпрацю. Опираючись на внутрішню аналітику, можу сказати, що моя команда в період карантину результати дещо покращила. Наприклад, ми укомплектували команду там, де це було зробити складніше за попередніх умов.

Цікаві факти

  • Віддаленість негативно впливає на ефективність роботи у 44,4% великих компаній, у 55,6% — продуктивність не змінилася.
  • У 11,1% малих компаній (до 50 співробітників) зазначають, що віддалено колектив працює продуктивніше.

Більшість фармкомпаній поверне персонал в офіси після карантину

Майже 55% респондентів запевнили, що повернуться до звичного режиму праці, щойно це стане можливим. 13,2% роботодавців залишить опцію віддаленої роботи для певних категорій персоналу.

Що це означає

Андрій Анучин, Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»

Певний накопичений «карантинний досвід» показує, що дистанційна робота у фармацевтичній галузі не може бути гідною альтернативою звичайній роботі. Бо фармацевтичний ринок, на відміну від ІТ, — це ринок особистих відносин (фармацевт — пацієнт, медичний представник — лікар, виробник — дистриб'ютор тощо). Дистанційна робота зараз — це вимушений захід. Щойно карантин буде скасований, практично всі фармацевтичні компанії в Україні повернуться до повноцінної діяльності в офлайн-режимі.

Водночас завдяки переходу у вимушене онлайн-функціонування, компанії відчули, що деякі процеси можна безболі

Источник: www.analytics.robota.ua

подписаться на рассылку

Календар подій


<Пред След>
Квітень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

LinkedIn Facebook ВКонтакте